Menisküs nedir

Kısa zaman önce birçok kişinin düşüncesi Menisküsün’ün sporcular tarafından yaşanan bir sakatlık olduğunu düşünüyordu. Bu durum tamamen değişmiş durumda. Menisküs herkesin yaşayabileceği bir olumsuzluk. Menüskis öncelikle bir rahatsızlığın adı değil diz bölgesinde bir kısım ismidir. Diz üç ana bölümden meydana gelmektedir. Bu kısımlar vücudun farklı yerlerinde olduğu gibi birbiri ile bir uyum göstermez. Bu nedenle bağlar ve kıkırdak yani menisküs ile birbirine tutunmaktadır. Bu kıkırdak dokuda ortaya çıkan hasarlar menisküs adı verilen rahatsızlıkların tetiklenmesine neden olmaktadır.

Menisküs Sorunları Neden Ortaya Çıkar

Başta spor ile uğraşanlar olmak üzere bu sakatlıklar herkeste görülebilmektedir. Bu sorunun meydana gelmesi 3 ana kategoriye ayrılmaktadır. Menisküs 3 ana kategoride değerlendirilmektedir. Doğuştan gelen sorunlar, ani bir refleks ile ortaya çıkan hasarlar ve zaman içinde aşırı yüke maruz kalma ile ortaya çıkan sorunlar. Aniden ortaya çıkan menisküs yırtıkları olandan fazla yükün binmesi, ters bir hareket yapılması vb. şekillerde ortaya çıkabilir. Orta yaş ve üzerinde menisküs riski artmaktadır. 60 yaşından büyük bir herhangi bir yerden kalkarken bile bu sorun ile karşı karşıya kalabilir.

Menisküs Kendini Nasıl Belli Eder

Yoğun bir diz ağrısı en çok görülen belirtiler arasındadır. Aktivite sırasında tempo ile ağrı çok fazla görülmese de yırtıktan bir süre sonra ağrı şiddetinin artması, şişlik menisküs belirtilerindendir.

Dizden gelen sesler. Diz içerisinden gelen belli belirsizi sesler bu rahatsızlığın belirtileri arasında yer almaktadır.

Dizin bir ansa şişmesi ve şişme olan bölümde yaşanan sertleşme diğer bir belirtidir.

Bir anda ortaya çıkan kitlenme, gündelik işlerini yapamama diğer yaşanan bir olumsuzluktur.

Diz bükme, herhangi bir hareketi yaparken güçlük çekme tam olarak yapamama diğer yaşanan bir olumsuzluktur.

Menisküs Rahatsızlığı İçin Gidilmesi Gereken Doktor

Bu rahatsızlık ile ilgili başvurulması gereken iki ana bölüm vardır. Hangi yaşta menisküs yaşanırsa yaşansın ortopedi ve travmatoloji bölümlerine başvurmak gerekiyor. Rahatsızlığın derecesine, hastanın yaşına göre farklı tedavi yöntemleri uygulanmaktadır.

Menisküs Nasıl Tedavi Edilir

Bu tedavi yöntemi yıllar içinde geliştirildi. Kısa zaman öncesine kadar menisküs sorunu ile karşı karşıya kalanlarda cerrahi operasyon yapılmakta ve menisküsün tamamı alınmaktaydı. Menisküs dizi koruyan bir yapı olduğu için artık tedavilerde mümkün olduğunda tamamı alınmamaktadır. Menisküs sorunu ile karşı karşıya kalan kişiye uygulanacak tedavi belirlenmeden önce bazı şeylerin değerlendirilmesi gerekmektedir.

Menisküs Tedavisinde Nelere Dikkat Edilir?

Menisküs sorunu yaşayan kişinin yaşı.

Normal hayatında ne kadar fiziksel aktivite içinde olduğu değerlendirilir.

Kişinin ne iş ile uğraştığı, fiziksel olarak ne gibi şeyler istediği değerlendirilir.

Menisküs sorununu nasıl ortaya çıktığı dikkate alınır.

Menisküs’de meydana gelen yırtığının ne kadar büyük olduğu diğer bir değerlendirme konusudur.

Menisküs sorunun nerede dizin neresinde ortaya çıktığı.

Menisküs’de Cerrahi Operasyon Olmadan Tedavi

Menisküs yırtığının meydana geldiği yere göre herhangi bir müdahale olmadan tedavi olması mümkündür. Kanlanma alanına yakın yerlerde ki yırtıkların kendi kendine iyileşmesi mümkündür. Böyle durumlarda iyileşme sürecini hızlandırmak için dinlenme, buz ile kompleks, bandaj gibi takviyeler önerilmektedir. Fizik tedavide önerilmektedir.

Menisküs Cerrahi Müdahale İle tedavi

Cerrahi operasyon mümkün oldukça önerilmemektedir. Günlük hayatın devam ettirilmesinde yaşanan sorunlar, ağrıların artması cerrahi operasyonu getirebilir. Cerrahi müdahalede en son çare menisküsün tamamının alınmasıdır. Yırtığını durumuna göre sadece hasarlı bölgenin alınması ya da yırtığın onarılması diğer cerrahi seçenekler. Zaman zaman menisküs naklide önerilen diğer seçenekler arasınadır. Cerrahi operasyon yapılmadan önce beklentiler, yaş vb. konuların çok iyi değerlendirilmesi gerekmektedir.