Kaburga Kırılması

Kaburga kırılması, göğüs kafesinde yer alan kemiklerden birinde oluşan kırık veya çatlak durumudur. Kaburga kemiklerinin arasındaki bağlantıyı sağlayan kıkırdakta meydana gelen herhangi bir kırık da, kemik kırılması oluşmamış olsa da kaburga kırılması olarak ortaya çıkabilir.

Kaburga kırılmaları, genel olarak trafik kazası durumunda veya yüzüstü düşme sonucunda göğüs kafesinin sert darbe alması durumunda ortaya çıkar. Şiddetli öksürük oluşması durumu da kaburgayı kırabilir.

Kaburga yaralanması oluştuğunda hekime başvurmak gerekir. Kaburga kemiklerine zarar verecek kadar sert bir darbe aynı zamanda ciğerlere, kemik iliğinize, damarlarınıza ve vücudun diğer organlarına da zarar verebilir.

Belirtileri:

Kaburga kırılması durumunda vücutta şu belirtiler oluşabilir:

– Soluk alışverişi esnasında göğüste ağrı

– Göğüs kafesine baskı ile itilince kırık etrafındaki sancı

– Ağrıdan dolayı normal olarak soluk alamıyorsanız, şu durumlar oluşabilir:

– Soluk alışverişinde azlık

– Korkulu ve bitkin hissetme

– Baş ağrısı

– Baş dönmesi ve uyuklama durumu

Kaburgalar ne işe yarar?

Kaburgaların iki ana görevi vardır:

Göğüsteki organları korumaya yardımcı olur.

Soluk alıp vermek için kullanılan kaslar daralıp genişleme hareketi esnasında göğsünüzde yer alan bölgenin boş kalmasını sağlar. Böylece, ciğerlere hava doluşunu sağlayacak kadar bölge oluşur.

Soluk almada görevli kaslar kaburgalara yüklenir, bu sebeple kaburganızda kırık varsa soluk alıp verme işlemi sancılı olabilir.

Yelken göğüs durumu üç veya daha çok kaburga kemiği kırılınca oluşan önemli bir problem olarak göz önüne çıkar. Yelken göğüs sorunu varsa, soluk alınınca kaburgada kırılmış yer, soluk için gerekli bölgeyi koruyamaz. Sonucunda hava alabilmek için genişleyerek açılan ciğerler için daha az boş bölge oluşumuna sebebiyet verir.

Kaburga kırığının teşhisi:

Başvurduğunuz hekim fiziksel incelemeler yapacak ve size yaralanmanın nasıl olduğu hakkında size sorular soracaktır. Hekim teşhisi koymak için şu durumları uygulayabilir:

– Göğüs kafesini itmek

– Soluk alışverişini kontrol ve havanın ciğerlere normal şekilde giriş-çıkış yaptığını tespit etmek amacıyla ciğerleri dinlemek

– Kalbi dinlemek

– Baş-Boyun-Omurga üçlüsünü inceleyerek bu bölgelerden birinde yaralanma varsa tespit etmek

Hekim bunlar dışında röntgen veya manyetik rezonans(mr) çekimi isteyebilir. Kaburga kırıkları bazen röntgende çıkmaz. Bu sebeple röntgende kırık görünmüyor olsa bile kaburga kırığı varmışçasına tedavi uygulama yoluna gidebilir.

Kaburga kırığı tedavisi:

Hekim, kaburga kemiğinde kırılma ve beraberinde iç yaralanma var olduğunu düşündüğü zaman, hastanede tedavi altına alınabilir veya gözleme tabi tutulabilir. Oluşan ağrıyı azaltmak güçlü ağrı kesiciler verilebilir.

Çoğunlukla kırık kaburga kemiği tedavisi evde yapılır. Kaburga kemiği kendiliğinden bir süre sonra iyileşecektir.

Kırık kaburga kemiğinin iyi olması ve yenilenmesi için azami süre 6 haftadır. Kırıktaki iyileşme sürecinde ağrının azaltılmasına yardımcı olabilmek için:

– Yaranın olduğu bölgeye buz koyulmalıdır.

– Dinlenme periyotları arttırılmalıdır.

– Ağrı kesici ilaçlar kullanılmalıdır. Reçetesiz ilaçların ağrıyı kesmediği durumlarda hekiminiz kuvvetli ağrı kesiciler verebilir.

İyileşme sürecinde azami saatte bir kez öksürme eylemini gerçekleştirme ve derin nefes alıp vermek yarar verecektir. Bu durum ciğerdeki dokunun kısmi çöküş yaşamasını veya zatürre rahatsızlığının meydana gelişini engeller.

Kaburga kemiğiniz kırıldığı durumda boyun ve sırt bölgenizde herhangi bir yaralanma meydana gelmemişse kırık bölgenin üzerine uzanmak yararlı olabilir. Bu durum her ne kadar garip gözükse de kaburganın iyileşme sürecini hızlandıracaktır.

Tıp biliminin tam olarak gelişmediği zamanlarda kaburgada zarar görmüş kısım bant ve bez yardımıyla sıkıca sarılıp, kırılan bölge korunma altına alınırdı. Bu durum ağrıyı azaltıyor olsa bile bunu şekilde müdahale edilmesi sakıncalıdır. Sargı nefes alışınızı zorlaştırabilir ve kırığın soluk borusuna batmasına neden olabilir.