Eklem Kireçlenmesi Nedir Ve Tedavisi Nasıl Yapılır?

Eklem hastalıkları, en yaygın görülen hastalıklar arasındadır. Genel olarak ilerleyen yaşlarda görülüyor olsa da her yaşta yaşanma olasılığı vardır. Eklem hastalıkları arasında eklem kireçlenmesi sıklıkla yaşanmaktadır. Eklem kireçlenmesi eklemlerdeki eklem sıvısının görevini yerine getirememesi sonucu ortaya çıkan bir sağlık sorunudur. Eklem sıvısı; eklemlerde iki kemiğin birleştiği alanda yer alan yumurta akı kıvamındaki kaygan sıvıdır. Bu sıvı, kayganlaştırıcı özelliktedir ve koruyucu bir görev üstlenir. Eklem sıvısının görevini yerine getiremediğinde kıkırdak tabakalar aşınmaya başlar. Bunun sonucunda eklem kireçlenmesi rahatsızlığı ortaya çıkar.

Eklem kireçlenmesi, ciddi bir sağlık sorunudur. Mutlaka tedavisi yapılmalı ve kontrol altına alınmalıdır. Aksi taktirde, aşınmaya başlayan kıkırdak tabakalar zamanla incelir ve hasar görür. Bu rahatsızlık özellikle omuz, boyun, diz, kalça ve dirsek eklemlerinde görülmektedir.

Eklem Kireçlenmesinin Belirtileri

Yukarıda da bahsedildiği gibi eklem kireçlenmesinin kontrol altına alınması son derece önemlidir. Bu rahatsızlığın ilerleyen evrelerinde hastanın hayat kalitesi düşer. Günlük yaşam içinde hiçbir hareketi rahatça yapamayabilir. Yaşanan ağrı ve sızıların şiddeti artar ve rahatsız edici boyutlara ulaşabilir.

Tüm bunlar göz önüne alınarak hastanın eklem kireçlenmesi belirtilerini yaşadığı anda zaman kaybetmeden uzmana görünmesi gerekir. Uzmanın detaylı muayenesinin ardından teşhis koyulacak ve hastanın durumuna uygun tedavi şekli uygulanacaktır.

Çömelme hareketinde zorlanma

Hareket ederken şiddetli ağrı hissi

Şişlik ( Ödem )

Eklemlerde sertlik

Eklemlerden gelen sesler

Merdiven ve basamak çıkarken zorlanma

Kimler Eklem Kireçlenmesi Yaşar?

Eklem kireçlenmesi her yaş grubunda ve herkesin yaşayabileceği bir sağlık sorunudur. Ancak; sıklıkla görüldüğü durumlar mevcuttur. Bu durumlar, eklem kireçlenmesi sorununu tetikleyen ve destekleyen faktörlerdir.

İleri yaşta olanlar ( 40+ )

Vitamin eksikliği olanlar

Ağır yük taşıyan ya da taşımacılık tarzı meslek grubunda yer alanlar

Güçsüz eklem yapısına sahip olanlar

Hareketin az olduğu yaşam tarzına sahip olanlar

Yaralanan ya da sakatlanan kişiler

Kalsiyum eksikliği yaşayanlar

Fazla kolesterol tüketimi yapanlar

Fazla tuz tüketimi yapanlar

Yetersiz su tüketimi

Fazla kilosu olanlar eklem kireçlenmesi sorununun en fazla görüldüğü kişilerdir.

Eklem Kireçlenmesinin Tedavisi

Tedavi de antienflamatuar ilaçlar ve ağrı kesiciler ( analjezik ) uygulanır. Ancak; bu ilaç uygulamaları ağrıların sona ermesi ve şikayetlerin bitmesi için uzun vadede yeterli olmamaktadır. İlaçlar ile ağrı azaltılır ve bir takım şikayetler ortadan kalkar. Ancak; ilaçların dışında tedavinin desteklenmesi gerekmektedir. Uzmanlar da ilaç tedavisinin yanı sıra diğer yöntemlerin uygulanmasını önermektedirler.

İlaç dışı olan bu yöntemler; hastaya uzman tarafından önerilir. Hastanın durumuna, hastalığın nedenine, şiddet ve evresine göre yöntemler önerilir. İlaçlar birlikte bu yöntemler uygulandığında eklem kireçlenmesi rahatsızlığı tedavi edilebilir.

İlaç Dışı Tedavi Yöntemleri

Sağlıklı Beslenme

Kilo problemi olan kişilerde bu rahatsızlık sıklıkla yaşanmaktadır. Zira, fazla kilo, eklemleri zorlamaktadır. Bu nedenle, eklem sağlığını korumak ve eklem kireçlenmesini ortadan kaldırmak için fazla kilolardan kurtulmak gereklidir. Sağlıklı beslenme için uzmanın önereceği beslenme düzeni dikkate alınarak uygulanır.

Spor ve Egzersiz

Spor ve egzersizler, eklemlerin kuvvetlenmesi açısından büyük önem taşır. Eklemleri zorlamayacak kolay sporlar ve egzersizler önerilir.

Hareketlere Dikkat Etmek

Bazı hareketler eklemleri zorlar. Özellikle eklem kireçlenmesi yaşayan hastalar için bu hareketleri yapmak sakıncalıdır. Bu nedenle, hastaların ani, sert ve eklemleri zorlayıcı hareketlerden kaçınmaları gerekir. Söz gelimi; ağır yük taşımak gibi.

Eklem Sıvısı Enjeksiyonu

Kireçlenme tedavisinde sıklıkla başvurulan yöntemlerden biridir. Eklem sıvısı enjeksiyonu; hyaluronik asit enjeksiyonudur. Bu yöntemle sinoviyal eklem bölgesinden iğne yardımı ile bir miktar eklem sıvısı alınır. Daha sonra hyaluronik asit enjekte edilir. Diğer yöntemlere oranla risk içeren bir yöntemdir. Bu nedenle, bu yöntemin kesinlikle bir uzman hekim tarafından gerçekleştirilmesi gerekir. Yanlış uygulamalar eklemlerde enfeksiyon ve şişliklere sebebiyet verebilir.