Düz Tabanlık nedir

Düz Tabanlık Nedir?

Ayağın normalde olması gereken iç uzun kavsinin kaybolup topuğun dışa doğru kaymasıdır. Bir başka ifadeyle; ayak tabanının iç kavisinin olmayışı ya da yetersizliği anlamına gelmektedir. Düz tabanlık; bir ayak deformitesidir. Düz tabanlık, yalnızca doğuştan gelmez. Sanılanın aksine düz tabanlığa yetişkinlerde de görülebilmektedir. 30 bazen de 40 yaşına gelmiş bir birey düz tabanlık problemi ile karşı karşıya kalabilir. Daha ileriki yaşlarda olan bir bireyde de düz tabanlık gelişebilir. Her insan için her yaşta düz tabanlık riski söz konusudur.

İnsanların bir çoğunda bu rahatsızlık görülebilmektedir. Ortopedik rahatsızlıklar grubunda yer alan bu sağlık problemi, ayaklarda ağrıya sebebiyet verebilir. Dolayısıyla kişinin yaşam kalitesini olumsuz yönde etkiler.

Düz Tabanlık Nedenleri Nelerdir?

Düz tabanlığın bir çok nedeni olabilir. İlerleyen yaşa bağlı olarak gelişebilir. Kilo problemi olan bir başka deyişle obezite olan kişilerde düz tabanlık sıklıkla rastlanan bir sorundur. Ayaklarını fazla zorlayan ve kullanan ya da böyle bir meslek grubunda çalışan kişilerde düz tabanlık ortaya çıkabilir. Bunların yanı sıra; romatolojik hastalıklar da düz tabanlığa sebebiyet verebilmektedir. Bu sağlık sorununun nedenini saptamak için uzman hekim muayenesi gerekir.

Düz Tabanlığın Belirtileri Nelerdir?

Düz tabanlığın bir çok belirtisi vardır. Bazı belirtiler ilerleyen zaman içinde fazlaca şiddetlenir. Bazı belirtiler ise daha az görülebilir. Bu durum kişiden kişiye değişiklik gösterir. Kişi, bu belirtileri fark ettiği anda bir uzmana başvurmalıdır. Düz tabanlık şikayetlerinde erken teşhis çok büyük önem taşır. Erken teşhis edilmiş düz tabanlık sorunları için gereken önlemler alınmaktadır. Aynı zamanda bu rahatsızlık durdurulabilmektedir.

Ayak kavisi yavaş bir şekilde çöker

Yürürken ağrı hissi yaşanır

Kişi hızlı yorulur

Yürürken dizlerin birbirine çarpması

Bel kısmında kireçlenme

Dizlerde ve belde ağrılar meydana gelir

Diz normalden fazla yorulur

Ayağın ön kısmında parmak deformiteleri meydana gelir

Ayaklar içe doğru basmaya başlar

Spor ve egzersiz becerilerde azalmalar görülür

Kaval kemiklerinde ağrı ve sızılar hissedilir

Düz Tabanlık Tedavisi Nasıl Yapılır?

Düz tabanlık tedavisi ihmal edilmemesi gereken bir durumdur. Tedavi edilmeyen düz tabanlık zaman içinde ilerleme gösterir. Sinsice ve yavaş ilerlediği için kişi farkına varamayabilir. Özellikle çocuklarda bu duru fark etmek son derece önemlidir. Çocuklarda düz tabanlığı far etmek için çocuğun hareketlerini gözlemlemek gerekir. Çocukta belirtiler mevcutsa hemen bir uzmana başvurulmalıdır.

İlerleyen zamanlarda topuk şeklinde bozukluklar, şiddetli bel ağrısı, diz ağrısı, eklemlerde deformasyon, yürüme bozukluğu ve ayak parmaklarında şekil bozuklukları oluşur. Bu nedenle; mutlaka tedavi edilmelidir.

Düz tabanlık tedavisi için öncelikle hastanın muayene edilmesi ve düz tabanlık teşhisi konulması gerekir. Uzman hekimin önerisi ile hasta ayakkabı değişikliğine gider. Tedavi süresince hasta, ayağı destekleyen ve aynı zamanda ayağın şeklini alabilen ayakkabılar tercih edilir. Bununla beraber, hasta için ideal kilo belirlenir. Eğer hasta kilolu ise kilo vermesi istenir.

Yine tedavi boyunca hastanın fazla yürümemesi ve ayaklarını fazla yormaması gerekmektedir. Tüm bu öneriler doğrultusunda tedaviye devam edilir. Ancak; düz tabanlık ileri safhalara ulaşmış ise cerrahi bir müdahale gerekebilir. Elbette, hastanın düz tabanlık sorununun safhası belirlendikten sonra uzman hekim kararı verecektir. Eğer gerekiyorsa hasta cerrahi müdahaleye tabi tutulur. Cerrahi müdahale sonrası düz tabanlık sorunu çözülmüş olur.

Düz tabanlık ilerleyebilen bir sağlık sorunudur. Tedavi ile önüne geçilmezse ciddi sağlık problemlerine sebebiyet verebilir. Söz gelimi; sakatlıkla sonuçlanabilir. Gerek çocuklar da gerekse yetişkinler de yaşanabilen düz tabanlık mutlaka tedavi edilmelidir.