Belfıtığı Nedir Ve Tedavisi

İnsan omurgası aynen jöle gibi bir maddeden oluşmaktadır. Yumuşak diskler yardımıyla tamponlanmış omurlar toplamda 26 kemikten oluşmaktadır. Bu disklerin tamamı omurganın doğru şekilde hareket ettirmesine ve eğilme işleminin yapılmasına izin verir. Eğer iki omurga arasında bulunan herhangi bir disk yerinden çıkarsa, sinirler tahriş olur ve aşırı ağrı görülür. Bu duruma bel fıtığı denilmektedir.

Bel fıtığı genellikle belli bir yaştan sonra ortaya çıkmaktadır. Bu yaş grubu 30 ile 60 yaş arası kabul edilmektedir. Fakat bu rahatsızlık pek de yaş durumuna bağlı değildir. Yani, genç yaşlarda da bel fıtığı rahatsızlığı ortaya çıkabilir. Bel fıtığının oluşum nedenleri ve belirtileri ise birbirinden oldukça farklıdır.

BEL FITIĞI OLUŞUMU NEDEN OLUR?

Bel fıtığı rahatsızlığı çoğu zaman yaşlanma ile ilişkilendirilen bir durumdur. Genellikle yaşlanmaya bağlı disklerde oluşan yıpranma ve disk eskimesi sonrasında görülür. Yaş ilerledikçe, omurilikte bulunan disklerin bir kısmı su içeriğini kaybeder. Bu nedenle diskler esnek yapısını kaybeder ve harekete bağlı olarak yırtmaya daha eğilimli hale gelir.

Bazı durumlarda ise yapılan yanlış hareketler fıtık rahatsızlığının oluşumuna neden olur. Özellikle bir ağırlık kaldırırken yanlış hareket yapmak. Ağırlık kaldırırken bacak kasları yerine sırt kasları kullanılırsa diskler zedelenebilir. Bu durum da bel fıtığına yol açabilir. Bu rahatsızlık için az da olsa sert darbeler de etkilidir. Özellikle bir düşme ya da sırta sert bir darbe alma durumları diske zedelenmeye yol açar.

BEL FITIĞI BELİRTİLERİ NELERDİR?

Bel fıtığının belirtileri oldukça fazladır. Bu belirtiler şu şekilde sıralanabilir;

– Şiddetli kol ve bacak ağrısı: Bel fıtığı sırtın alt bölümünde yer alıyorsa, genellikle kalça ve baldır bölgesinde yoğun şekilde acı hissedilir. Bu ağrı aynı şekilde ayak bölgesinde de yaşanmaktadır. Eğer bel fıtığı boyun bölgesinde yer alıyorsa, ağrı çoğunlukla omuz ve kol kısımlarında görülür. Özellikle öksürme ve hapşırma durumlarında bu ağrılar sürekli hale gelebilir.

– Sürekli uyuşma durumu: Bel fıtığı rahatsızlığı yaşayanlar bu rahatsızlıktan dolayı sinirler etkilendiği için uyuşma veya karıncalanma durumlarını yaşarlar.

– Zayıf kaslar: Yıpranan sinirlerin etrafında yer alan kaslar genellikle zayıflama eğilimi içerisindedir. Özellikle eşyaları kaldırma ya da tutma durumları kasların zayıflığından etkilenmektedir.

Bu belirtilerin tamamı söz konusu ise bir uzmandan yardım almak da fayda vardır.

BEL FITIĞINDA RİSK DURUMLARI

Bel fıtığı oluşumunda bazı risk faktörleri de bulunmaktadır. Bu risk faktörlerini en az indirerek bel fıtığından da kurtulabilirsiniz. Risk faktörlerini en aza indirmek için öncelikle bu risk faktörlerini bilmek gerekir.

– Fazla ağırlık: Vücudun normal değerlerinden daha fazla ağırlığa sahip olması, bel fıtığına neden olur. Özellikle fazla kilolar vücuttaki disklerin zedelenmesine yol açar.

– Genetik yollar: Genetik yapısına bağlı olarak da bel fıtığı oluşumu görülebilir.

– Mesleki deformasyon: Zorlu görevlerde yer almak ve ağırlık kaldırmaya yönelik işlerde çalışmak da bel fıtığına yol açar.

BEL FITIĞI TEDAVİLERİ

Bel fıtığında tedavi çeşitleri rahatsızlığın safhasına göre değişir. Özellikle ilk safhalarda olan hastalara ilaç tedavisi ve egzersizler önerilmektedir. Durum ilaç tedavisi ile çözülmezse cerrahi yöntemlere de başvurulabilir. İlerleyen safhalarda genellikle hastalara fizik tedavi uygulaması yapılmaktadır.

Tüm bunlara rağmen ağrılar geçmiyorsa cerrahi yöntemlere geçilebilir. Bu cerrahi yönteme Nükleoplasti adı verilir. Nükleoplasti disk içerisine girilerek, disk boşluğunun yaratılması işlemine dayanır. Disk boşluğu yaratılarak bel fıtığından hasta kurtulabilir. Bu yöntem genellikle ileri dereceye ulaşmış bel fıtığı hastaları için uygulanmaktadır. Genellikle bel fıtığında en son aşama olarak da bilinir.